Lisenspriser 2011

 

Introduksjonslisens - gjelder en trening

Kr.170,-

Microlisens - 5-8 år - gjelder ut kalenderåret

Kr. 130,-

Rekrutteringslisens - gjelder ut kalenderåret

K. 330,-

Fra år 2:
Barn 5-12 år

Kr. 330,-

Ungdom 13-19 år

Kr. 1.350,-

Treningslisens

Kr. 1.350,-

Nasjonal lisens

Kr. 2.430,-

Internasjonal lisens

Kr. 3.370,-

 

Fom 2010 betaler man kun en lisensavgift til NMF uansett hvor mange grener man løser lisens for. Lisenskurs er fortsatt nødvendig for hver gren.

 

 

Se for øvrig informasjon om lisenser.

 

 

Litt informasjon om påmelding og deltakelse på løp:

 

  • Du må være pålogget NMFs medlemsnett for å melde deg på løp. Har du ikke brukernavn og passord, kan du få det ved å sende en mail til klubben.

NMF har

  • Løpene har spor fra D til Elite, og vi minner om at også Rekrutter 11 og 12 år kan delta. De kjører da ordninære spor, men rangeres i RD, RC og RB...

  • For å starte løp må du ha med
    • Betalt nasjonal eller internasjonal lisens(treningslisens er kun gyldig for Trimkjørerne).
    • Gyldig(dvs betalt) klubbmedlemsskap (hvis du ikke har oblat på kortet, ta med utskrift fra nettbanken).
    • kjøretøybevis for sykkelen, som må være i forskriftsmessig stand fom det året du fyller 11 år. Kjøretøybeviset trenger ikke å være registrert på den som skal kjøre.
    • Kjørere under 16 år må også ha med seg ledsager med gyldig klubbmedlemsskap.
    • Kvittering for betalt startavgift.

Ellers:

 

  • Godkjent kjøreutstyr (hjelm, lange bukser, langermet trøye, hansker, støvler).

  • Sykkel i forskriftsmessig stand.

Litt verktøy kan være lurt å ha med.

Det er også lurt å ha med noe å holde energinivået oppe med. F.eks rosiner og bananer fungerer fint. Drikk mye vann underveis. Ta ellers med godt humør og pass på å ha det moro underveis :)

 

 

For å få lov til kjøre på trening og løp skal man ha gyldig(betalt) lisens og klubbmedlemsskap og evt. kjøretøybevis for dem det gjelder.

17.04.2011

 

Nå som sesongen er godt i gang og treningslysten har begynt å ta seg opp, minner vi om dette. De som hadde rekrutteringslisens i fjor, må sende inn lisenssøknad med egenmelding/legeerklæring for kjørere over 13 år til NMF.

Lisens, medlemsskap og evt. kjøretøybevis skal vises for treningsleder og registreres inn i boka før man får lov til å kjøre.

Det er krav til kjøretøybevis fom det året man fyller 11 på løp.

På trening er det krav til kjøretøybevis fom det året man fyller 13.

 

 

OBS!! Nye regler for Kjøretøybevis

14.02.2011

 

I år må alle 11- og 12 åringer også ha kjøretøybevis, for å kjøre trialløp. Dette er greit å få orden på før sesongen begynner. Fyll ut skjema for kjøretøybevis og sendt det til NMF, bruk også dette skjema hvis du skal omregistrere sykkelen.

 

 

Om trial

- En del er hentet fra

 

I Norge er det tillatt å kjøre trial på spesielt godkjente områder og i regi av en klubb som er medlem av Norges Motorsportforbund. Alle som kjører trial må ha lisens. Det finnes nybegynnerlisens som du kan løse når du møter opp på et trialområde. For å få trening eller konkurranselisens må du gå et lisenskurs som inneholder 8 timer teori og 8 timer kjøreteknikk.


Trial er den eneste motorsykkelsporten der det ikke er om å gjøre å kjøre fortest mulig. Trial er nemlig ferdighetsskjøring med sykkel.

 

Poenget med trial er å kunne ta seg fram i terrenget uten å ha føttene i bakken, stoppe, velte eller kjøre utenfor løypa eller seksjonene i terrenget. Vanskeligheten på seksjonene varierer etter nivå og sylindervolum på motorsykkelen.

 

Et løp arrangeres med et visst antall seksjoner som kjøres en, to eller tre ganger. Den som har færrest "fotinger" (prikker) har vunnet. Det arrangeres NM med egen klasse for kvinner, NM for lag og Norgescup i trial. Norsk kvinnetrial har de siste åra holdt høyt internasjonalt nivå, blant annet har det norske kvinnelandslaget i trial tatt VM-gull og VM-sølv.


Aldersgrenser


Trial med inntil 80 ccm kan du begynne å kjøre fra fylte 5 år. Fra det året du fyller 8 år kan du kjøre inntil 200 ccm. Større sykler kan du kjøre fra du er 13 år.

 

Regler

 

NMF er underlagt Norges idrettsforbund, så når vi kjører, er vi underlagt NIF sine lover. Det som står i vårt spesialreglement for trial kan ikke gå på tvers av det som står i NIFs lover. Internasjonalt er vi underlagt UIM/FIM.

 

Lover og regler finner du på .

 

 

 

Tips og håndbøker

 

NMF har utarbeidet flere kjekke håndbøker, blant annet en om treningslære og en om stell av motorsykkelen. Du finner dem

 

 

 

 

 

 

Sponsorer:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   Org.nr